…er en låt som har fått bli med på endel scener.
Her er et videoopptak i forbindelse med at jeg fikk tildelt Tæl-prisen 2006 i Åpen Klasse fra Sparebank1 Midt-Norge. Utdeling av stipend og diplom ble foretatt av Marvin Wiseth og Guro Fostervold i Olavshallen. Og så fremførte jeg Forventet med husorkesteret. Kjekt å stå på stor scene, men ikke like kult som å spille med eget band. Hanne Boel opptråtte seinere på kvelden. Det var jeg som stakk av med all oppmerksomheten med eget filmteam (NRK) og avisen, kanskje en smule rart, når hun er en 100 ganger større artist enn meg, men sånn var det for denne kvelden. Jeg fatter ikke at det kan være så bra å reise rundt alene og bruke lokale band. Men en jobb er vel en jobb. For meg blir det aldri helt det samme. Har sagt det før – aldri likt denne solo-følelsen.
De 3 jentene som danser på låten er folk som trente på SATS i lag med meg. Det løftet opplevelsen til en personlig greie, på bursdagen min og i brystkreftmåneden. Mye trøkk i dette.
Forventet er komponert i 2005 av Thomas Brodahl i 2 versjoner/formater, 2 ulike uttrykk og min tekst kler de begge. Blåsearret er skrevet av Sigurd Saue.
Den tøffeste versjonen, i følge meg, er på EP’n som ble finansiert med Tæl-stipendet og som ble innspilt med storbandet, Betty Big Boom Band (BBBB). Den andre versjonen av Forventet er å finne på EP’n Ut Å flyyy, med Betty Lo-Fi Orchestra, (minibetty, bbbb).
BBBB dro til Larsville Studio i Stugudal og bodde i et hus en helg og fikk på plass 4 låter. En trivelig helg og 4 skjønne låter kom ut av det. Heldigvis spilte Ole Asmer Kværneng gitar på Forventet. Han hadde kul gitarlyd, kule riff, kule soloer og laget også kule låter. Flaks at han var i bandet på denne tiden. Ole fikk sparken fra bandet 2 ganger. På denne Ep’n var all koringen gjort av Nina Brovoll alene. Det var sjelden bare en korist, som regel 3. Ann-Lill Elshaug kom og gikk som hun ville, alt etter som. Begge damene har barn med bassisten, så det sier vel det meste. Marit Samuelstuen, Susanne Saue og Siri Gellein hadde også en tid innom bandet som korister. Under sistnevnte person, var det alltid mye drama og tøys. Hun surnet og snakket ikke til meg på 20 år, før hun var nødt til det som konferansier på et arrangement på Royal Garden og senere dukket hun opp i Levd Liv-konseptet. Mer om det siden. Blåserekken var vel den mentalt sterkeste gjengen i bandet, de blandet seg sjelden inn i personlige greier og holdt humøret oppe på oss, det skal sies. Et artig minne fra den tiden er at bassisten spurte meg en dag: «Betty, de sier du har så gode tekster, hva synger du om egentlig?». Godt spørsmål. 🙂 Andreas Aase som var gitarist på Full Pute, spurte om det samme, da vi covret Occasionally av Melissa Etheridge, og jeg visste ærlig talt ikke hva teksten handlet om, annet enn hva jeg oppfattet av den. Den handler for meg om alenefølelsen, men hun har et ordspill i teksten som ikke sier noe annet enn at hun har en avhengighet til sin egen indre smerte og det var gjenkjennelig for meg den gangen.
Har dessverre ikke et liveopptak liggende av BBBB når vi fremfører Forventet, men laget en hjemme/bortelaget video av studioversjonen på Gran Canaria. Kult at sønnene mine er med og danser til strofen «Ut å fly». Verdifulle minner fra deres oppvekst.
Siste livevideoen er fra Byscenen i 2012. Betty og en gjeng proffe musikere:
Coveret til Forventet er et maleri av Kristine Maudahl. Hun har malt på et foto Lasse Berre tok av meg. «Lykkelig som liten», heter bildet. Noe jeg aldri var, bokstavelig talt, men kanskje han mente som artist, kanskje. Liten, blant mange høye hus. Har lurt mye på dette.

Coveret ble til etter at bildet også var brukt som januarbildet i kreftforeningens kalender for året 2007, samt på en doktorgrad med samme tema.
EP’en Ut Å Flyyy, hvor den rolige versjonen av Forventet befinner seg, ble spilt inn i Sun King Studio med Jarl Ivar Andresen som produsent, med 20 000 kroner av mitt familiebudsjett. Det holdt ikke helt til mål, så jeg spurte bbbb-medlemmene om de kunne «show good faith» og bidra. En la i 3000 kroner, en la i det jeg ba om, kr 500, en kunne lagt i hva som helst, men var konstant blakk og den siste ville ikke legge i penger av prinsipp. CD’en ble lagt ut på alle seteradene og var en del av inngangsbilletten til konserten: Ut Å Flyy i Vår Frue Kirke 15.11.08, fremført av bbbb, med innleid perkusjonist og med Songlaget Bygdaljom, et kor fra Skatval, som også er med på platen.
Alt overskudd gikk til Kirkens Bymisjon.

Forventet’s cover er et bilde malt av Kenneth Nygård. En stor kunsner. Han dedikerte 5 bilder til prosjektet, som ble hengt opp i våpenhuset og auksjonert bort og dedikert Bymisjonen.
Forventet har i denne versjonen en nedpåhet som gjør den spennende. En god låt å sovne til liksom. Jeg var aldri vilt begeistret for dette konseptet, det var mere Thomas Brodahl og Harald Stendahl sin greie. Thomas fikk spille andre instrumenter enn trommer, men jeg er enig at det var lettere å farte med. Lettere å få jobber, vi fikk til og med spille for kongen en gang (nevner jeg senere i julekalenderen, vil jeg tro). I dette konseptet kom også Ann Lill Elshaug sin kor-stemme mere til sin rett.
På denne tiden var jeg på randen til å bryte sammen, men jeg skjulte det godt. Tok meg sammen og kom meg igjennom. Husker at Sosialistisk Kor tok kontakt i etterkant av vellykket og fullført Ut Å Flyyy-prosjekt, for å kunne lage noe lignende. De ville basere det på låter jeg hadde vært med å lage. Takket først ja, men så måtte jeg melde pass, da jeg forstod at jeg måtte være med å skrive søknader til Kulturrådet og andre oppgaver som omfattet alt annet enn musikken. Jeg var allerede overarbeidet og hadde allerede strekt strikken langt med å takke ja. Prøvde først å si til et medlem i Sosialistisk Kor at det ble for mye arbeid for meg, hvis jeg skulle ha ansvar for mer enn musikken. Da fikk jeg tilsvaret: «Hvem tror du at du er?» og da var det tungtveiene grunn for å svare: ingen. Tror ikke koret fikk denne versjonen, for de oppførte seg så rart på en jubileumsfest seinere, men det florerer alltid mange versjoner så lenge det er dyr i arken.
Her er en ikke så god lydversjon av bbbb sin Forventet, 08.03.08.
Rockeversjonen av Forventet var litt hard å synge for meg, antagelig pga mine begrensninger som sanger og da blir jeg veldig var hvis jeg blir kjeftet på for å gjøre det bedre. Det låser seg liksom. Versene er bygd opp på en ikke logisk måte, men følger teksten slavisk. Det er egentlig en veldig spennende oppbygging av låten.
Forventets første vers handler om det som ligger i tittelen: å gjøre det som er forventet av deg. Har ballen begynt å rulle, ruller du med, og det er vanskelig å stoppe den
Broen beskriver løsrivelsesbehovet og sier noe om å sitte fast i relasjoner. Men der finnes et lite håp om å våge å bryte ut.
Andre verset beskriver når veggen er møtt, om hvordan en ramler, strever og kues av gamle atferdsmønstre og ikke vet hvordan en skal komme seg fri.
Det forløsende refrenget virket helbredende og har bidratt til at jeg til slutt våget og ta på alvor meg selv og min egen helse, på min egen reise.
Jeg er ute og flyr.
Forventet-låten er en god påminning om å ikke sitte fast i ‘det gamle’, selv om låten i seg selv allerede er blitt 15 år og kanskje skal leve i flere 100.